Kaupan tutkimuspäivä 2026
Erinomaisen asiakaskokemuksen luoja vai eettinen ylilyönti? Tekoälyn rooli kaupan kehittymisessä
Kaupan alan kuluttajatutkimus 2026
Joel Mero, apulaisprofessori, Kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto
Joel (Järvinen) Mero väitteli tohtoriksi vuonna 2016 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta. Mero johtaa digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän (Digital Marketing and Communication) tutkimusryhmää sekä toimii kansainvälisen maisteriohjelman johtajana (Digital Marketing and Corporate Communication). Mero on suunnitellut ja toteuttanut yli 20 digitaaliseen markkinointiin liittyvää kurssia yli 10 eri korkeakoulussa, kaikilla koulutusasteilla (kandi-, maisteri-, EMBA-, ja tohtorikoulutus). Hän on myös ohjannut useita väitöskirjoja ja lukuisia gradututkielmia.
Tekoäly ja yksityisyys – miten kuluttajien kokemus rakentuu?
Johanna Horppu, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto
Johanna Horppu on tutkijatohtori Tampereen yliopistossa. Tutkimukseni sijoittuu kuluttajatutkimuksen kentälle ja keskittyy tarkastelemaan kuluttajien ja teknologioiden välisiä suhteita. Olen erityisen kiinnostunut tulevaisuuden teknologioista sekä datan ja teknologioiden eettisestä käytöstä markkinoinnissa. Vuonna 2025 valmistuneessa väitöskirjassani tutkin, miten kuluttajien yksityisyyskokemus muodostuu eri tekijöiden vuorovaikutuksessa.
Case S-ryhmä: Tekoälyn rooli käyttötavarakaupan kehityksessä
Salla Ketola, käyttötavarakaupan kehitysjohtaja, S-ryhmä
Salla Ketola on laaja-alainen johtaja, jolla on yli 20 vuoden kokemus datavetoisten liiketoimintamallien ja asiakaskokemuksen kehittämisestä. Hän on johtanut digitaalisia liiketoimintamuutoksia Postilla, VR:llä, Sanomalla ja Nokialla sekä toimii hallitustehtävissä mm. Columbia Roadilla.
Tällä hetkellä Salla toimii S-ryhmässä käyttötavarakaupan kehityksen johtajana. Hän kannustaa yrityksiä hyödyntämään dataa, tekoälyä ja uutta teknologiaa kaupallisen kasvun moottorina. Hän on saanut kiitosta selkeästä visiosta, ihmislähtöisestä johtamistyylistään ja kyvystään kääntää monimutkaiset kokonaisuudet käytännön vaikuttaviksi ratkaisuiksi.
Vaikuttaako tuoksu tai musiikki siihen mitä kaupoista ostetaan Paraneeko kokemus tietämättämme?
Nino Ruusunen, yliopisto-opettaja, Itä-Suomen Yliopisto, Business School
Nino Ruusunen toimii yliopisto-opettajana Itä-Suomen Yliopiston Business Schoolissa. Hänen tutkimuksensa keskittyy aistimarkkinointiin, kuluttajakäyttäytymiseen ja kuluttajapsykologiaan. Hänen tutkimuksiaan on julkaistu kansainvälisissä markkinoinnin ja tietojärjestelmien alan journaaleissa ja konferensseissa.
Lasse Mitrosen tervehdys ja perustelut Pro gradu -palkinnolle
Voittajan julkistaminen sekä tutkielman tiivistelmän esittäminen
Dosentti Lasse Mitronen toimii työelämäprofessorina Tampereen yliopistossa. Hän on toiminut myös Aalto-yliopiston työelämäprofessorina sekä Tampereen yliopiston professorina ja kauppakorkeakoulun ja Palveluinnovaatiokeskuksen johtajana.
Mitrosella on pitkä kokemus kaupan alalta työskenneltyään 24 vuotta Keskolla muun muassa liiketoimintakonseptien kehittämisen parissa sekä yrityssuunnittelun ja strategisen kehittämisen johtajana. Hän luennoi ja tutkii yliopistosaralla teemoinaan muun muassa palveluliiketoiminta, kaupan liiketoiminta, palvelualustat, strateginen johtaminen ja asiakkuuksien hallinta. Mitronen on toiminut vuosien ajan luennoitsijana ja lopputöiden ohjaajana myös erilaisissa liikkeenjohdon koulutusohjelmissa, muun muassa strategisen johtamisen, julkisen johtamisen, sosiaali- ja terveysalan sekä finanssialan parissa.
Kansainvälinen kuluttaja ja kauppa: Missä Suomi askeltaa?
Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto
Valtiotieteen tohtori Jaana Kurjenoja työskentelee Kaupan liiton pääekonomistina. Hän vastaa liiton tutkimustoiminnasta ja talouspoliittisten kannanottojen valmistelusta. Ennen Kaupan liittoa hän on toiminut mm. Veronmaksajien Keskusliiton pääekonomistina sekä tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa ja Helsingin yliopiston kansantaloustieteen laitoksella.
Case Gigantti: Tekoälyllä parempaa laatua ja tehoa asiakaspalveluun
Raul Friman, jälkimarkkinointi- ja logistiikkajohtaja, Gigantti
Raul Friman johtaa Gigantissa jälkimarkkinoinnin, logistiikan ja vastuullisuuden alueita ketjutasolla. Hän vastaa siitä, että strategia jalkautuu tehokkaasti käytäntöön ja että toiminnot toimivat sujuvasti ja asiakaslähtöisesti. Frimanin työn keskiössä on jatkuva kehittäminen: prosessien tehostaminen, asiakaskokemuksen parantaminen sekä organisaation sisäinen ja ulkoinen yhteistyö. Hän toimii asiakkaan äänenä organisaatiossa ja varmistaa, että logistiikan ja jälkimarkkinoinnin ratkaisut ovat sekä tehokkaita, asiakaslähtöisiä että vastuullisia.
AI-agentit: Kaupan alan pakollinen perusasia vai aidosti erottava kilpailuetu?
Elina Bono, strategi, Sherpa
Energinen ja innostava Elina Bono on luovan toimiston Sherpan entinen toimitusjohtaja ja yksi Suomen eturivin tekoälyn hyödyntäjistä markkinoinnissa ja liiketoiminnassa. Nykyisessä strategin roolissaan Elina valmentaa yrityksiä käytännönläheisesti kohti uutta aikakautta. Hän toimii myös AI Finlandin valmentajana, Marketing Finlandin kouluttajana ja Speakers Finlandin puhujana.








