Kaupan tutkimuspäivä 2025
ASIAKKUUS MURROKSESSA: Digikohtaamisia ja tekoälyä
Kaupan alan kuluttajatutkimus 2024
Joel Mero, apulaisprofessori, Kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto
Joel (Järvinen) Mero väitteli tohtoriksi vuonna 2016 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta. Mero johtaa digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän (Digital Marketing and Communication) tutkimusryhmää sekä toimii kansainvälisen maisteriohjelman johtajana (Digital Marketing and Corporate Communication). Mero on suunnitellut ja toteuttanut yli 20 digitaaliseen markkinointiin liittyvää kurssia yli 10 eri korkeakoulussa, kaikilla koulutusasteilla (kandi-, maisteri-, EMBA-, ja tohtorikoulutus). Hän on myös ohjannut useita väitöskirjoja ja lukuisia gradututkielmia.
Generatiivinen tekoäly kaupan alalla: Hypeä vai todellinen paradigman muutos?
Elina Bono, toimitusjohtaja, Sherpa
Elina Bono on luovan toimiston Sherpan toimitusjohtaja. Hän oli yksi ensimmäisistä, jotka ymmärsivät generatiivisen tekoälyn vaikutuksen markkinointiviestintään ja valmentaa nykyään yrityksiä siirtymässä kohti uutta aikakautta käytännönläheisellä otteellaan. Entisenä markkinointijohtajana Elina tutkii ja testaa tekoälyjä siltä näkökulmalta, miten hän itse käyttäisi niitä markkinoijana.
Miten rakennetaan vahvaa ja luotettavaa brändiä systemaattisesti?
Katja Joronen, Marketing Specialist, Abloy Oy
Katja Joronen työskentelee Abloy Oy:ssä markkinoinnin asiantuntijana. Hän toimii monipuolisissa markkinoinnin tehtävissä edistäen ABLOY-brändin tunnettuutta niin kotimaassa kuin kansainvälisessä markkinassa. Ennen Abloyta Katja on tehnyt pitkän uran mainostoimistossa erityisesti B-to-B-asiakkaiden markkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Datan ja tekoälyn vastuullisuus
Maria Nyroos, Digi-, innovaatio- ja korkeakoulupolitiikan asiantuntija, Suomen Yrittäjät
Maria Nyroos on Suomen Yrittäjien digi-, innovaatio- ja korkeakoulupolitiikan asiantuntija. Työssään hän edistää pk-yritysten digitalisoitumista, osaamisen kasvattamista ja innovaatiopolitiikan tehokasta kohdentamista kasvuun. Hänellä on myös yli 10 vuoden kokemus kansainvälisestä ja EU-politiikasta sekä järjestöissä toimimisesta.
Digikuluttajan ostopolku
Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto
Valtiotieteen tohtori Jaana Kurjenoja työskentelee Kaupan liiton pääekonomistina. Hän vastaa liiton tutkimustoiminnasta ja talouspoliittisten kannanottojen valmistelusta. Ennen Kaupan liittoa hän on toiminut mm. Veronmaksajien Keskusliiton pääekonomistina sekä tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa ja Helsingin yliopiston kansantaloustieteen laitoksella.
Somevaikuttajat ja algoritmikilpailu – miten somen tekoälyperusteiset suosittelujärjestelmät vaikuttavat kuluttajiin ja markkinoijiin?
Essi Pöyry, yliopistotutkija, dosentti, Kuluttajatutkimuskeskus, Helsingin yliopisto
Essi Pöyry, KTT, markkinoinnin dosentti, toimii yliopistotutkijana Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksessa. Hänen tutkimuksensa käsittelee sosiaalisen median sisältöjen vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin ja kulutusyhteiskuntaan.
Paneeli: Nuorten kuluttajien odotukset ja näkemykset digitalisoituvasta kaupasta
Liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijat, Mercuria kauppaoppilaitos
Tomi Rytkönen, työelämäpäällikkö, Mercuria kauppaoppilaitos
Moona Naakka, koulutusasiantuntija, Kaupan liitto
Tekoäly- ja datataito-osaaminen liiketoiminnassa ja kaupan alalla – näkemyksiä ammattikorkeakoulukentältä
Markus Jähi, lehtori (liiketalous ja media), Tampereen ammattikorkeakoulu
Katri Salminen, projektipäällikkö (teollisuusteknologia), Tampereen ammattikorkeakoulu
Päivän kommenttipuheenvuoro ja yhteenveto
Petri Malinen, ekonomisti, Suomen Yrittäjät
Petri Malisella on pitkä kokemus talouden kysymysten kanssa työskentelystä niin valtiovarainministeriössä kuin pk-yritysten ja yrittäjien kanssa. Petri työskentelee sen eteen, että suomalaisilla pk-yrityksillä olisi kannusteita, osaamista ja mahdollisuuksia luoda hyvinvointia Suomeen kasvamalla, työllistämällä ja kansainvälistymällä.