KAUPAN TUTKIMUSPÄIVÄ 2021: Epävarmuudesta nousee menestys

Tapahtuman järjestää Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö (VKTS). Kaupan liitto on VKTS:n perustajajäsen,
ja säätiön toiminta on tärkeä osa liiton ja akateemisen yhteisön välistä yhteistyötä.

 

Alkusanat ja katsaus kaupan hulluun vuoteen
Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto

Valtiotieteen tohtori Jaana Kurjenoja työskentelee Kaupan liiton pääekonomistina. Hän vastaa liiton tutkimustoiminnasta ja talouspolitiittisten kannanottojen valmistelusta. Kurjenoja toimii myös Vähittäiskaupan Tutkimussäätiön puheenjohtajana. Ennen Kaupan liittoa hän on toiminut mm. Veronmaksajien Keskusliiton pääekonomistina sekä tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa ja Helsingin yliopiston kansantaloustieteen laitoksella.

 

Miten kaupan yritykset maailmalla selviävät koronakriisistä?
Lasse Mitronen, työelämäprofessori, Aalto-yliopisto

KTT Lasse Mitronen työskentelee työelämäprofessorina Aalto-yliopisto Kauppakorkeakoulussa. Hän luennoi ja tutkii yliopistosaralla teemoinaan mm. palveluliiketoiminta, kaupan liiketoiminta, palvelualustat, strateginen johtaminen ja asiakkuuksien hallinta.

Asiakkaiden odotukset muuttuvat – miten IKEA uudistaa toimintaansa?
Anna Valkjärvi, digitaalisuusjohtaja, IKEA Oy

Anna Valkjärvi on IKEA Oy:n digitaalisuudesta vastaava johtaja, jolla on pitkä kokemus kaupan alalta muun muassa asiakaspalvelun, henkilöstön ja muutoksen johtamisen alueilla. Hän on työskennellyt IKEA Oy:n lisäksi mm. Stockmann Oyj:ssa. Anna uskoo, että asiakkaan muuttuvien tarpeiden tunteminen ja liiketoiminnan ketteryys ovat keskeisiä muutoksen onnistumiselle.

Kuluttajat kansainvälisessä verkkokaupassa – tuoreita tutkimustuloksia ja oppeja koronan ajalta
Sami Finne, Vice President – International eCommerce Business Unit Lead, Posti

 

Sami Finne vastaa Postin kansainvälisistä verkkokaupan palveluista, sekä viennistä että tuonnista. Vastuualueeseen kuuluu myös Postin globaalit partneruudet, strategiset asiakkuudet, Ruotsin ja Kiinan myyntitoiminnot, sekä Baltian palveluverkosto ja liiketoiminta. Vuosi 2020 on ollut haastava, mutta mielenkiintoinen niin Postille kuin verkkokauppa-asiakkaillemmekin, ja on ollut selkeä tasoloikka verkkokaupan kehityksessä. Esityksessä on oppeja ja tunnistettuja mahdollisuuksia korona-ajalta.

Voittajat, selviytyjät, häviäjät – Yritysstrategiat luovat uutta kilpailukenttää
Jukka Luoma, apulaisprofessori, Aalto-yliopisto ja Susanna Takkunen, tutkijatohtori, Aalto-yliopisto

Jukka is an assistant professor in strategic management at the Department of Industrial Engineering and Management, Aalto University School of Science. His areas of expertise include competitive dynamics, and model- and data-driven decision making. His  research appears in academic journals such as Strategic Management Journal, Journal of Marketing, and European Journal of Operational Research. Jukka is an an experienced educator, with audiences ranging from undergraduate and graduate students to executives and other seasoned professionals. He has won the Aalto University teacher of the year award twice.



Susanna is a doctoral researcher at the Department of Marketing, Aalto University Business School. Her areas of expertise include digitalization and organizational change. She is also a seasoned CMO and business leader, with over 20 years of experience from international consumer –facing companies prior to her doctoral studies, from companies such as L’Oreal, Valio, Lumene and United Biscuits.

Miten kuluttajien asenteet ja arvot muuttuvat?
Heikki Karjaluoto, professori, Jyväskylän yliopisto

KTT Heikki Karjaluoto on markkinoinnin oppiaineen vastuuprofessori Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa, jossa hän opettaa ja tutkii digitaalista markkinointia, kuluttajakäyttäytymistä ja asiakkuuksien johtamista. Tutkimuskonteksteina Karjaluodolla ovat olleet erityisesti pankkitoiminta, vähittäiskauppa sekä teollisuuden asiakassuhteet. Hän on julkaissut yli 200 tieteellistä aikakausilehtiartikkelia ja konferenssipaperia sekä kirjoittanut kolme kirjaa.

Miten koronakriisi on vaikuttanut kulutuskäyttäytymiseen?
Minna Vakkilainen, Vice President, Analytics, Data and Loyalty (K-Plussa), K-ryhmä

Minna Vakkilainen toimii johtajana K-ryhmän Analytiikka, Digipalvelut ja markkinointi -yksikössä vastaten siellä analytiikasta, datasta ja K-Plussa kanta-asiakasohjelmasta.  Hän on kiinnostunut siitä miten data ja teknologia voidaan valjastaa muuttuvan maailman ratkaisuiksi, jotka tukevat kestävää kehitystä ja tuovat aitoa lisäarvoa yritysten, työntekijöiden ja asiakkaiden arkeen.

Digikuluttajat koronan jälkeen
Terhi-Anna Wilska, professori, Jyväskylän yliopisto

Terhi-Anna Wilska (PhD, KTL) toimii sosiologian professorina Jyväskylän yliopistossa. Hän on tutkinut pitkään kulutuksen ja elämäntavan muutoksia eri ikä- ja sosiaaliryhmissä erityisesti kulutuksen digitalisaation näkökulmasta. Tällä hetkellä Wilska johtaa nuorten digitaalisiin kulutusympäristöihin, kulutukseen ja talousosaamiseen sekä koronakriisin talousvaikutuksia tutkivia Suomen Akatemian rahoittamia tutkimushankkeita #Agents, DigiConsumers ja CoronaConsumers.

Pureeko kotimaisuus kuluttajiin?
Laura Strömberg, toimitusjohtaja, Dagsmark Petfood Oy

Laura Strömberg on nopeasti kasvavan lemmikkiruokayhtiön, Dagsmark Petfoodin yksi perustajista ja toimitusjohtaja. Dagsmark valmistaa Loimaalla lähiruokaa lemmikeille.

Epävarmuudesta nousee menestys, päivän lopetus
Elina Närvänen, professori, Tampereen yliopisto

KTT Elina Närvänen on palvelujen ja kaupan tenure track -professori Tampereen yliopistossa. Närvänen opettaa ja tutkii kuluttajakäyttäytymistä, markkinointiviestintää ja kaupan alan murrosta erityisesti kiertotalouden ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Närvänen on julkaissut lukuisia tieteellisiä artikkeleita ja kirjan lukuja. Hän johtaa parhaillaan kolmea tutkimushanketta sekä ohjaa väitöskirjoja ja muita opinnäytteitä.

Muutokset mahdollisia.