Kaupan tutkimuspäivän 2019 luennoitsijat
päivitetään sivustolle lokakuussa.

Kaupan tutkimuspäivä 2018: Kauppa kuluttajan peilinä

 

Kuluttaja – Nyt
Anu Raijas, tutkimuspäällikkö, Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuspäällikkö, Helsingin yliopiston dosentti, MMT Anu Raijas tuntee suomalaisen kuluttajan. Hän on tutkinut kuluttajien arkea rahankäytöstä lapsiperheiden arkihuoliin ja kommentoi tutkijan ammattitaidolla myös julkisuudessa vaikkapa ruoan hintaa tai nuorten varautumista tulevaisuuteen säästämällä.

 

Vertaiskauppa 2018: volyymi, valta ja vaikutukset
Hannu Saarijärvi, palvelujen ja kaupan professori, johtamiskorkeakoulu, Tampereen yliopisto

KTT Hannu Saarijärvi toimii Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun kaupan ja palveluiden professorina. Hänen tutkimusaiheensa keskittyvät mm. asiakkuuksien johtamisen, palveluliiketoiminnan sekä kaupan konseptien ympärille. Hannu on myös aktiivinen julkinen keskustelija ja – kaiken muun ohella – suunnistaja.

 

Kansainväliset palvelualustat: tie menestykseen vai kuolemansuudelma kotimaiselle kaupalle?
Lasse Mitronen, professori (Professor of Practice), markkinoinnin laitos, Kauppakorkeakoulu , Aalto-yliopisto

KTT, Professor of Practice Lasse Mitronen on pitkän linjan kaupan osaaja. Lassella on pitkä ura takanaan mm. Keskon strategisen kehityksen johtajana ja liiketyyppien kehittäjänä. Nykyään hän opettaa Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella ja tutkii mm. kansainvälisiä kaupan konsepteja ja alustataloutta.

 

Näkökulma: Kauppakeskukset uuden ajan palvelualustoina

Mikko Östring, johtaja,  toimitilat, RAKLI ry
Mikko Östring, toimitilat-toimialan johtaja RAKLI ry:stä, on ollut monessa mukana kiinteistöliiketoiminnan ja rakennetun ympäristön kehittämisessä. Keskeisiä teemoja ovat olleet tulevaisuuden ennakointi ja kiinteistöliiketoiminnan tulevaisuus, tietotyön ja työympäristöjen murros sekä organisaatioiden suorituskyky.
Hän on ollut pitkään mukana myös Suomen kauppakeskusyhdistyksessä ja on kauppakeskustoimialan asiantuntija.

Juha Tiuraniemi, Vice President, Colliers International Finland
Juha Tiuraniemen tehtävä on “Head of shopping centre management, commercial consultancy and leasing in Colliers International Finland.”
Tiuraniemi johtaa kauppakeskustoimintoja ja kaupallista konsultointia. Colliers Internationa Finalnd on toimialueensa johtava toimija Suomessa ja johtaa 19 kauppakeskusta Suomessa 13 eri kaupungissa. Kauppakeskuksista Sello ja Jumbo ovat suurimmat johtamisvastuulla olevat keskukset. Johtamien keskusten kävijämäärä vuonna 2016 oli 81 miljoonaa ja myyntimäärä 1,5 miljardia euroa. 2017 luvut valmistuvat lähiviikkoina. Juuri julkistetun yrityskaupan myötä Ovenia Group ja Realprojekti Oy on nyt Colliers International Finland Oy, joka on osa globaalia kiinteistöjohtamisen ja –neuvonannon organisaatiota Colliers Internationalia, jossa on yli 15 000 työntekijää 68 maassa.

 

Consumers and Swedish Pharmacy Market
Björn Falkenhall, Chief Economist , Swedish Pharmacy Association

Björn Falkenhall, Chief economist of the Swedish Pharmacy Association, previously worked as Head of Department at Swedish Agency for Growth Policy Analysis (Growth Analysis). At Growth Analysis, he was responsible for analyzes regarding entrepreneurship and business dynamics, but also for an evaluation of the cost development for pharmaceuticals in the reregulated pharmacy market. His current task at Swedish Pharmacy Association is to analyze the consequences of various policy measures and to compile industry facts and statistics on drug use and the pharmacy market development.

 

Euroopan paras ruokakauppa?
Markku Hautala, kauppias, K-Citymarket
Diplomikauppias Markku Hautala on K-Citymarket -kauppias Järvenpäästä. Hän on investoinut kauppansa kehittämiseen voimakkaasti viime aikoina, sillä tavoitteena on Euroopan paras ruokakauppa. Innokas oppija on saanut opiskella ahkerasti niin roomalaisen pizzan tekoa kuin juomahyllyjen suunnitteluakin, sillä kaiken keskiössä on asiakaspalvelu.

 

Big data ja analytiikka palvelevat kuluttajaa
Tuulikki Markkula, Chief Marketing Officer, Houston Analytics Oy


Tuulikki Markkula on kirjoittanut yhdessä Antti Syvänimen kanssa kirjan Analytiikkamatka datasta tietoon ja tiedolla johtamiseen. Hänen vahva kaupan kokemuksensa on rakentunut pitkän Kesko-uran aikana sekä eri liiketoiminta-alueilla että K-plus Oy:ssä. Hallituksen puheenjohtajan tehtävä Ruodonjuuressa pitää hyvin kiinni kaupan trendeissä.

 

Kommentti
Arhi Kivilahti, kehitysjohtaja, Kesko Oyj

Kehitysjohtaja, TkT Arhi Kivilahti luotsaa parhaillaan Ruokakeskon kehitystä digitaalisen kaupan palveluiden osalta. Aikaisemmin Arhi on toiminut niin konsulttina kuin tutkijanakin sekä Suomessa että Iso-Britanniassa. Väitöskirjansa hän teki ruoan verkkokaupan synnystä ja kehityksestä Isossa-Britanniassa. Erityisen tärkeänä kaupan kehitykselle hän näkee yritys- ja akateemisen maailman tiiviin yhteistyön.

 

Hyvällä johtamisella lunastetaan asiakaslupausta
Kirsti Malkamäki, kauppatieteiden tohtori

Itä-Suomen yliopiston tutkijalla, KTT Kirsti Malkamäellä on pitkä käytännön kokemus kaupan henkilöstön johtamisesta. Väitöstutkimuksessaan hän selvitti, miten erilaiset johtamisjärjestelmät ja -tavat rakentavat ja ylläpitävät luottamusta organisaation sisällä. Hyvin johdettu ja motivoitunut henkilökunta on yrityksen voimavara, joka näkyy myös asiakkaille. Nykyään Kirsti toimii konsulttina Kissconsulting Oy:ssa.