KAUPAN TUTKIMUSPÄIVÄ 2022: Kaupan suunta

­

Tapahtuman järjestää Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö (VKTS). Kaupan liitto on VKTS:n perustajajäsen,
ja säätiön toiminta on tärkeä osa liiton ja akateemisen yhteisön välistä yhteistyötä.

 

Alkusanat
Jaana Kurjenoja, puheenjohtaja, Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö, pääekonomisti, Kaupan liitto

Valtiotieteen tohtori Jaana Kurjenoja työskentelee Kaupan liiton pääekonomistina. Hän vastaa liiton tutkimustoiminnasta ja talouspolitiittisten kannanottojen valmistelusta. Kurjenoja toimii myös Vähittäiskaupan Tutkimussäätiön puheenjohtajana. Ennen Kaupan liittoa hän on toiminut mm. Veronmaksajien Keskusliiton pääekonomistina sekä tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa ja Helsingin yliopiston kansantaloustieteen laitoksella.

 

Kaupan Huiput – kun hyvä ei riitä
Lasse Mitronen, Senior Fellow, Aalto-yliopisto

KTT Lasse Mitronen työskentelee työelämäprofessorina Aalto-yliopisto Kauppakorkeakoulussa. Hän luennoi ja tutkii yliopistosaralla teemoinaan mm. palveluliiketoiminta, kaupan liiketoiminta, palvelualustat, strateginen johtaminen ja asiakkuuksien hallinta.

Datan käyttö ja hyödyntäminen: Case Tesco
Lauri Paavola, Postdoctoral Researcher,  Aalto-yliopisto

KTT Lauri Paavola työskentelee tutkijatohtorina Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun Markkinoinnin laitoksella. Ennen liittymistään Markkinoinnin laitokselle, Lauri on mm. työskennellyt Stanfordin yliopistossa vierailevana tutkijana (2020) sekä Oxfordin yliopistossa hänen väitöskirjatutkimuksensa aikana (2014-2017). Laurin tutkimus on keskittynyt ymmärtämään organisaatioiden käytänteiden muutoksia digitalisoituvassa maailmassa, erityisesti asiakasdatan ja algoritmien kautta.

 

Tietoon perustuva verkkokauppamarkkinointi kasvun lähteenä
Heikki Mäkimattila, toimitusjohtaja, Verkkokauppa Kivuton Oy

Kivuton myy eläinten ja ihmisten hyvinvointituotteita tällä hetkellä Suomessa.

 

Understanding the effects of retailer attributes on customer responses in online grocery retailing
Reema Singh, Postdoctoral Researcher, Aalto-yliopisto

Reema is currently a post-doctoral researcher at Aalto University, extending her doctoral thesis work to understand consumers responses to grocery retailer attributes. With over ten years of experience of working with brands such as Pepsi, Kelloggs, Ericsson, Abbott and Homestead, Reema brings over her experience of understanding, analyzing (using qualitative and quantitative methodologies), and translating consumer insights data (both offline and online) into her research and her teachings.

 

Kuluttajat ja ostamisen uudet ulottuvuudet
Heikki Karjaluoto, professori, Jyväskylän yliopisto

KTT Heikki Karjaluoto on markkinoinnin oppiaineen vastuuprofessori Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa, jossa hän opettaa ja tutkii digitaalista markkinointia, kuluttajakäyttäytymistä ja asiakkuuksien johtamista. Tutkimuskonteksteina Karjaluodolla ovat olleet erityisesti pankkitoiminta, vähittäiskauppa sekä teollisuuden asiakassuhteet. Hän on julkaissut yli 200 tieteellistä aikakausilehtiartikkelia ja konferenssipaperia sekä kirjoittanut kolme kirjaa.

Sujuuko some-markkinointi?
Teemu Tikkala, kauppias, K-Citymarket Malmi, Helsinki

Olen Teemu Tikkala, 38-vuotias K-kauppias Helsingistä. Koulutukseltani olen tradenomi, sekä olen suorittanut Keskon kauppiasvalmennuksen vuosina 2013-2014. Olen ollut ruokakaupassa töissä lähes koko ikäni, 14-vuotiaasta lähtien. Kauppiaaksi lähdin yhdessä veljeni Ilari Tikkalan kanssa 23.11.2014 K-Supermarket Torpparinmäkeen. Sieltä siirryin Ilarin kanssa Kauppakeskus REDIn K-kauppoihin, jotka avattiin 20.9.2018 (K-Supermarket Redi ja K-Market Redi). Nyt edessäni on uusi haaste, kun aloitin K-Citymarket Malmin kauppiaana 1.1.2022. Osa saattaa myös tuntea minut TikTokista @hrakauppias -nimimerkin takaa, jossa minulla on lähes 90 000 seuraajaa.

 

Ruoan ostamisen uudet muodot
Elina Närvänen, professori, Tampereen yliopisto

KTT Elina Närvänen on palvelujen ja kaupan tenure track -professori Tampereen yliopistossa. Närvänen opettaa ja tutkii kuluttajakäyttäytymistä, markkinointiviestintää ja kaupan alan murrosta erityisesti kiertotalouden ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Närvänen on julkaissut lukuisia tieteellisiä artikkeleita ja kirjan lukuja. Hän johtaa parhaillaan kolmea tutkimushanketta sekä ohjaa väitöskirjoja ja muita opinnäytteitä.

Yrityspuheenvuoro – Ruokaboksi Oy
Juhana Rintala, toimitusjohtaja, Ruokaboksi Oy

Juhana Rintala on Ruokaboksin perustaja ja toimitusjohtaja. Ennen Ruokaboksia Juhana asui perheineen monta vuotta Tukholmassa ja toimi ICA:n verkkokaupan myynti- ja markkinointijohtajana. Aitiopaikka ruoan verkkokaupan tuomaan mullistukseen Ruotsissa rohkaisi lähtemään yrittäjäksi kotiin Suomeen. Ruokaboksi on neljässä vuodessa kasvanut nopeasti ja saavuttanut kategoriassaan vankan markkinajohtajan aseman.

Yhteistyöllä maailmalle – Manna & Co: Vallila-Finlayson-Makia
Totti Nyberg, luova johtaja, Manna & Co

Totti on Suomen rakastetuimmista tekstiilibrändeistä Finlaysonista, Vallilasta, Makiasta, Reino & Ainosta ja Sastasta koostuvan Manna & Co:n luova johtaja. Kotimainen vaatebrändi Makia on yksi hänen intohimoistaan meren, veneilyn ja mökkeilyn lisäksi. Totti nauttii perheineen erakkoelämästä Saaristomerellä. Koronan jälkeen hän ei usko palaavansa vanhaan toimistoelämään.

Muutokset mahdollisia.